Lees voor

Rioolheffing

Heeft u in de periode van 8 november 2011 tot december 2018 een huurcontract voor een woning in gemeente Losser (Losser, Overdinkel, De Lutte, Beuningen) ondertekend bij Domijn? Dan is de kans groot dat u de teveel betaalde rioolheffing van ons terugkrijgt. Hieronder vindt u veel voorkomende vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Categoriëen

Ik heb recht op de teruggave, maar mijn adres- en /of bankgegevens zijn gewijzigd, wat nu?

Bent u in de tussentijd verhuisd of zijn uw bankgegevens veranderd? Dan vragen we u om dit formulier te printen, in te vullen en bij een van onze kantoren langs te komen. Neem daarbij uw legitimatiebewijs (rijbewijs, paspoort of ID-kaart) mee.

Hoe weet ik of ik wel of niet onterecht rioolheffing heb betaald?

Heeft u in de periode van 8 november 2011 tot december 2018 een huurcontract voor een woning ondertekend bij Domijn? Dan is de kans groot dat u de teveel betaalde rioolheffing van ons terugkrijgt.

Huurde u vóór 8 november 2011 al een woning van Domijn? Dan heeft u geen rioolheffing betaald en krijgt u niets terug.

Wanneer krijg ik bericht welk bedrag ik terugkrijg?

Alle huurders die op dit moment bij Domijn huren én recht hebben op de teruggave, krijgen in de week van 17 december hierover een brief. Wij betalen daarna binnen twee weken het geld uit.

Door de kerstpost kan het zijn dat uw brief wat langer onderweg is.

Bent u een voormalige huurder en heeft u recht op teruggave?

Dan krijgt u in januari van ons bericht. Van veel mensen hebben we de nieuwe adresgegevens. Bent u in de tussentijd verhuisd? Dan vragen we u om dit formulier te printen, in te vullen en bij een van onze kantoren langs te komen. Neem daarbij uw legitimatiebewijs (rijbewijs, paspoort of ID-kaart) mee.

Wanneer krijg ik de onterecht betaalde rioolheffing terug?

Huurt u op dit moment een huurwoning in Losser bij ons én heeft u recht op de teruggave? Dan krijgt u binnen twee weken na de briefdatum uw geld teruggestort op uw rekening.


Voormalige huurders krijgen het geld in het nieuwe jaar zo snel mogelijk teruggestort. Let op: bent u voormalig huurder? Meld u dan aan!

Waarom betalen jullie ook rente terug?

Wij hebben onterecht rioolheffing doorbelast vanaf 8 november 2011 tot nu (december 2018). Had u in deze jaren dit geld op uw bankrekening gezet, dan had u hier rente over gekregen. Daarom vinden wij het wel zo netjes u de kosten mét rente terug te betalen.

Hoe hebben jullie de rente bepaald?

We hebben de rente van de afgelopen jaren (8 november 2011 tot en met 2018) genomen en deze gemiddeld. Hiermee zijn we uitgekomen op een rentepercentage van 3%.

Ik heb een huurachterstand, kan ik deze verrekenen?

Wat ons betreft graag. Bel ons op nummer 0900 – 335 0 335 en vraag naar de afdeling incasso, of stuur ons een berichtje via info@domijn.nl, dan nemen wij hierover graag contact met u op.

Waar kan ik terugvinden wat ik jullie aan rioolheffing heb betaald?

Jaarlijks krijgen onze huurders in mei een overzicht van de huur die zij voor hun woning betalen. In deze brief specificeerden wij ook altijd de kosten voor de rioolheffing.

De kosten voor de rioolheffing worden elk jaar door gemeente Losser vastgesteld. Hieronder vindt u het overzicht van maandelijkse eigenarenheffing van de afgelopen jaren:

Van 1-7-2011 tot 1-7-2012: € 16,85
Van 1-7-2012 tot 1-7-2013: € 17,23
Van 1-7-2013 tot 1-7-2014: € 17,58
Van 1-7-2014 tot 1-7-2017: € 17,84
Van 1-7-2017 tot 1-1-2018: € 20,83

Waarom zijn deze kosten alleen bij ‘nieuwe’ huurders (sinds eind 2011) in rekening gebracht en niet bij bestaande?

Voor 2011 werd de rioolheffing via het Rijk geïnd. In 2011 werd dit belegd bij de gemeenten. Elke gemeente kon dit op haar eigen manier inrichten. Gemeente Losser besloot om de rioolheffing bij eigenaren in rekening te brengen en belastte de heffing daarom aan Domijn door. En vanaf dit moment boden wij huurcontracten aan met daarin de doorbelasting van de heffing.

Wat ging er fout bij de doorbelasting van de rioolheffing?

In 2011 werd de inning van de rioolheffing belegd bij de gemeenten. Elke gemeente kon dit op haar eigen manier inrichten. Gemeente Losser besloot om de rioolheffing op te splitsen in een eigenarendeel en gebruikersdeel. De eigenarenheffing belastte de gemeente aan Domijn door. Deze kosten hebben wij vanaf 8 november 2011 aan onze nieuwe huurders in Losser doorberekend. Wij zijn erachter gekomen dat dit niet had gemogen. En daarom stellen we alles in het werk om onze fout weer netjes te herstellen.

Ik woon in Enschede of Haaksbergen, hoe zit het bij mij met de rioolheffing?

In tegenstelling tot gemeente Losser wordt de totale rioolheffing in Enschede en Haaksbergen direct door de gemeente bij de bewoners/gebruikers in rekening gebracht. Zij kennen geen onderscheid tussen een eigenaren- en gebruikersdeel van de rioolheffing.

Wat is de rioolheffing eigenlijk?

Meer over de rioolheffing vindt u op de website van gemeente Losser.

a a