Huuradviesgesprek

Huuradviesgesprek

Als u een woning accepteert plannen wij een huuradviesgesprek met u in. Voor dit gesprek hebben we een aantal gegevens van u nodig. Deze kunt u ons toesturen (Postbus 1345, 7500 BH Enschede), mailen (info@domijn.nl) of persoonlijk inleveren op één van onze vestigingen in Enschede, Haaksbergen of Losser.

De lijst van gegevens die wij van u nodig hebben kunt u hieronder downloaden. Tijdens het huuradviesgesprek vergelijken wij uw inkomsten met de kosten van de woning die u wilt huren. Hierbij houden wij rekening met eventueel recht op huur- en zorgtoeslag, vaste lasten en verzekeringen. Wij adviseren dan of het op basis van uw financiën verstandig is om de woning te huren.

Wij kunnen de woning weigeren als u een financieel tekort heeft of bij een negatieve huurderverklaring. Ook bij andere duidelijke redenen waarom huren niet mogelijk is, kunnen wij de woning weigeren.

Als alles op orde lijkt ontvangt u van tevoren een concept huurcontract. Dit kunt u thuis op uw gemak doornemen. Daarna maken wij afspraken over de oplevering van de woning en de overhandiging van de sleutel. En ook over de betaling van de eerste verhuurrekening. Deze kunt u tijdens het huuradviesgesprek of de sleuteloverdracht betalen. De eerste verhuurrekening is de huur voor de eerste huurperiode. Mocht u in een complex gaan wonen, dan betaalt u naast de eerste verhuurrekening € 10,00 voor een naamkaartje. Als er een extra clausule in het contract wordt opgenomen betaalt u daar ook € 10,00 voor. Dit bedrag kunt u pinnen. 

Veelgestelde vragen over dit onderwerp

Waarom een inkomensverklaring?

De overheid heeft bepaald dat minimaal 80% van de sociale huurwoningen van een corporatie alleen nog aangeboden mogen worden aan kandidaten met een maximaal verzamelinkomen van € 36.798,-. Bij het accepteren van een woning controleren wij daarom de hoogte van uw inkomen met een inkomenstoets. Het inkomen moet verplicht gecontroleerd worden met een inkomensverklaring van de Belastingdienst. Er moet zowel een inkomensverklaring van uzelf, uw eventuele partner en eventuele medebewoners getoond worden. Het inkomen van kinderen telt niet mee.

Een inkomensverklaring is een officieel document van de Belastingdienst waarop uw belastbaar inkomen staat.

Wat gebeurt er met mijn aangeleverde gegevens?

Wanneer u bent ingeloot voor een woning, vragen wij om uw persoonlijke gegevens (IBRI, legitimatie, verhuurdersverklaring, overzicht actueel inkomen, uittreksel Gemeentelijk Basisadministratie (GBA). Deze gegevens vernietigen wij vervolgens weer. Let er dus op dat u een kopie van deze gegevens aanlevert.

Heeft u gevonden wat u zocht?

Hoe tevreden bent u over de informatie?

Hoe tevreden bent u over de informatie?


Wat mist u of wilt u vragen?

Hoe tevreden bent u over de informatie?


Wat mist u of wilt u vragen?

Domijn maakt gebruik van cookies

Onze website maakt gebruik van cookies om de website en uw gebruiksgemak te verbeteren. We verzamelen hiermee geen persoonsgegevens, de data is volledig anoniem. Lees meer op Domijn.nl/cookies