Overlast

Overlast

U wilt graag prettig wonen, zonder dat u last heeft van uw buren. Overlast van uw buren is niet alleen vervelend, maar ook schadelijk voor de relatie met uw buren. Dit hoeft niet zo te zijn. Blijft u vooral in gesprek met elkaar en probeer uw klacht op een positieve manier te bespreken. Maak haalbare en duidelijke afspraken. Zo kan iedereen genieten van een plezierige woon- en leefomgeving. Lees hier wat u kunt doen bij overlast.


Komt u er samen niet uit?

Als u ondanks een goed gesprek met uw buren nog steeds overlast heeft, leg dan de klachten voor aan Domijn. Wij onderzoeken uw melding en proberen de klachten samen met u en uw buren op te lossen. Ook krijgt u praktische tips om de klachten op te lossen. Natuurlijk gaan wij zorgvuldig en vertrouwelijk met uw melding om. Wij geven uw naam niet vrij als u overlast meldt. Ook geven wij u duidelijk aan wat u wel en niet van Domijn kunt verwachten bij het oplossen van uw klachten.


Bij ernstige overlast, of bij overlast in uw buurt, bepalen wij samen met u of de klacht bij de politie moet worden neergelegd. Bij diefstal, vandalisme en/of geweldsdelicten neemt u zelf u direct contact op met de politie. Lukt het u niet de klacht zelf met uw buren op te lossen, laat ons dan weten hoe u denkt dat Domijn u kan helpen. Vul hiervoor het formulier in op MijnDomijn. U kunt ons altijd een e-mail sturen naar info@domijn.nl of bellen op 0900 - 335 0 335 (gebruikelijke belkosten). Ons kantoor in Enschede is iedere werkdag geopend van 8.00 tot 17.00 uur voor afspraken en vrije inloop, onze kantoren in Haaksbergen en Losser van 8.30 tot 17.00 uur. Als u zonder afspraak binnenloopt, hou er dan rekening mee dat het kan zijn dat u iets langer moet wachten óf maak direct een afspraak.

Bent u niet in staat bij ons langs te komen? Onze collega's kunnen ook bij u langskomen tussen 11.00 uur en 19.30 uur om u verder te helpen. Maak hiervoor telefonisch een afspraak.

Gerelateerde documenten en brochures

Veelgestelde vragen over dit onderwerp

Wat kan ik zelf doen tegen overlast?

Begin bij uzelf: voorkom dat een ander last van u heeft. Zo heeft de ander ook meer begrip voor u, als u aangeeft van hem overlast te hebben. Probeer rekening te houden met elkaars leefsituatie. Een gezin met kinderen maakt in het algemeen meer geluid dan een ouder echtpaar. Heeft u echt overlast, wacht dan niet tot u boos bent. Kies een moment dat er geen sprake is van de overlast waarover u wilt praten. Overleg rustig met uw buren en toon begrip voor hun manier van leven. Trouwens, als u af en toe een praatje met uw buren maakt, is het gemakkelijker uw ergernis op een vriendelijke manier te bespreken.

Hoe voorkom ik overlast?

Enkele tips:

  • Stel de volumeknop van uw tv of radio zo in dat uw buren er geen last van hebben. Dit geldt niet alleen voor de avonduren en nachten. Ook overdag mag u geen geluidsoverlast veroorzaken. Tip 1: Zet uw tv of radio op normale sterkte en luister bij uw buren of zij dit kunnen horen.
  • Tip 2: Laat het uw buren weten als u een feestje geeft. Of nodig ze uit! Misschien zijn ze zelf die avond niet thuis, als u ze op tijd inlicht. In goed overleg is vaak veel mogelijk.
  • Tip 3: Informeer bij uw naaste buren of uw hond jankt of blaft als u zelf niet thuis bent.
  • Houd portieken, galerijen en gemeenschappelijke ruimten schoon. Gebruik ze niet als opslagruimte voor fietsen en andere spullen. Stel dat er brand uitbreekt. Dan moet iedereen snel en veilig kunnen vluchten.
  • Zorg dat uw kinderen, visite en/of huisdieren voor anderen geen overlast veroorzaken. Als hoofdhuurder bent u hier zelf verantwoordelijk voor.

Wie is verantwoordelijk voor de schoonmaak?

U bent zelf verantwoordelijk om uw huis of appartement netjes en schoon te houden. Woont u in een flat met meerdere huurders? Dan bent u samen met de andere huurders verantwoordelijk voor het schoonmaken en op orde houden van de algemene ruimtes (hal, lift, trappenhuis, galerij) binnen het gebouw. Is een ruimte niet schoon of netjes? Spreek degene die dit gedaan heeft hierop aan. Of ruim het samen met uw (mede)huurders op. Lukt dit u niet? Bel dan het schoonmaakbedrijf. Wij berekenen deze kosten door in de servicekosten.

Wie onderhoudt de tuin en het balkon?

Uw tuin hoort bij uw huurwoning. U onderhoudt zelf de voor- en achtertuin. Wij zijn wel verantwoordelijk voor het pad naar de voordeur. Als er bijvoorbeeld een tegel los ligt, zorgen wij dat dit snel gemaakt wordt. Als u in een flat woont en een balkon heeft, houdt u dit zelf netjes en schoon.

Bij wie moet ik zijn voor afvalcontainers?

Afvalcontainers zijn eigendom van de gemeente en vallen buiten de gehuurde woning van Domijn. Voor vragen kunt u terecht bij www.twentemilieu.nl of uw eigen gemeente. Afval hoort in de container en niet er naast. U krijgt een boete van de gemeente voor afval naast de container. Ziet u zwerfafval liggen, bel dan met Twentemilieu (0900 – 85 20 111) of met de gemeente.

Wat moet ik doen bij sneeuw en gladheid?

Bij sneeuw en gladheid leveren wij op uw verzoek sneeuwscheppen en strooizout bij uw appartementencomplex. Dit is een extra service. U strooit zelf zout en maakt de toegang sneeuwvrij.

Hoe voorkom ik plaagdieren?

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom is het verstandig om geen etensresten of afval te laten slingeren. Op deze manier zorgen we samen voor een schone en leefbare buurt. Heeft u toch last van ongedierte? Neem dan contact op met Twente Milieu, telefoon 0900 – 85 20 111 of kijk op www.twentemilieu.nl.

Heeft u gevonden wat u zocht?

Hoe tevreden bent u over de informatie?

Hoe tevreden bent u over de informatie?


Wat mist u of wilt u vragen?

Hoe tevreden bent u over de informatie?


Wat mist u of wilt u vragen?

Domijn maakt gebruik van cookies

Onze website maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren en uw voorkeuren te onthouden. Lees meer op Domijn.nl/cookies