Stijgende energieprijzen

Op dit moment is er veel aandacht voor de verwachte stijging van de energieprijzen. Deze zijn ongekend hoog. De prijzen voor gas gaan waarschijnlijk met 60% stijgen en elektra met meer dan 10%.

Hoe komt dit?
Dit heeft meerdere oorzaken. Eén daarvan is dat wereldwijde vraag naar aardgas veel hoger is. Omdat de wereldwijde economie deze zomer sneller is hersteld van de coronapandemie dan verwacht, is er veel vraag naar energie. Waardoor de gasvoorraden in Europa op dit moment laag zijn. Belangrijke leveranciers van aardgas zoals Rusland en Noorwegen hebben moeite om meer gas te leveren. Onder andere hierdoor is de prijs van gas dus heel hoog.

Veel huurders vragen zich af wat de gevolgen zijn van deze stijging. En welke maatregelen wij treffen. We vertellen je graag in een aantal veelgestelde vragen wat wij en de overheid doen. En natuurlijk ook wat je zelf kunt doen.

Veel gevraagd over Stijgende energieprijzen

Wat kan ik zelf doen?

Algemeen

1.      Je neemt zelf energie af bij een energieleverancier
De meeste huurders hebben zelf een contract bij een energieleverancier, zoals Eneco, Vattenfal of Essent. Als dit voor jou geldt en je hebt vragen over de jaarafrekening, de tarieven of het verbruik, dan raden wij je aan contact op te nemen met jouw energieleverancier. De hoogte van de jaarafrekening en het maandelijkse voorschot is afhankelijk van jouw verbruik en van de prijzen die overeengekomen zijn in het contract. Kun je jouw energiekosten niet betalen, neem dan contact op met jouw energieleverancier om te kijken naar een maatwerkoplossing voor jouw situatie.

2.      Jouw woning wordt verwarmd door een collectieve ketel
Als jouw woning niet beschikt over een eigen cv-ketel, maar wordt verwarmd door een collectieve ketel, bijvoorbeeld stadswarmte, dan betaal je in de huurprijs een voorschot warmtekosten. Wij adviseren om het bedrag van het warmtevoorschot zo snel mogelijk te verhogen. Wij hebben in de week 48 een brief gestuurd aan huurders voor wie dat geldt.

Op MijnDomijn kun je gemakkelijk jouw verhoging doorgeven. Klik hiervoor op ‘Warmtekosten | aanvraag’ onder het kopje ‘zelf regelen’. Hieronder vind je ook een tabel voor advies over met hoeveel euro je jouw maandbedrag het best kan verhogen om te voorkomen dat je bij de eindafrekening flink moet bij betalen.

Tip: kook je op gas? Hiervoor heb je een apart contract met jouw energieleverancier.
Ons advies is om ook het maandbedrag bij jouw energieleverancier te verhogen. Neem hiervoor contact op met jouw energieleverancier. 

Wat doet Domijn?

Algemeen

Als woningcorporatie zorgen we ervoor dat huurders een betaalbare en passende woning kunnen huren. Betaalbaarheid is voor Domijn dus een erg belangrijk uitgangspunt. Domijn is geen energieleverancier en kan helaas geen directe invloed uitoefenen op energieprijzen. De stijgende energieprijzen hebben wel invloed op de woonlasten.

Als je problemen ervaart met de huurbetaling, wel of niet veroorzaakt door de stijgende energieprijzen, dan gaan wij graag daarover met je in gesprek.

Verduurzamen van woningen
Ieder jaar verduurzamen we 400 woningen. Dit doen we met meerdere woningen tegelijker tijd. We investeren in het isoleren van woningen en het plaatsen van zonnepanelen. Dit blijven we de komende jaren doen. Als we bij jou aan de slag gaan informeren je ruim van tevoren. 

Wat doet de overheid?

Algemeen

De overheid komt burgers tegemoet door twee tijdelijke aanpassingen in de energiebelasting. Voor een huishouden met gemiddeld verbruik betekent dit een tegemoetkoming van 422 Euro (incl. btw.). Daarnaast heeft het kabinet 150 miljoen Euro gereserveerd voor gemeenten om huishoudens die te maken krijgen met energiearmoede op de korte termijn gericht te ondersteunen bij het verlagen van hun energierekening.

Gemeente Enschede
Vanaf 3 januari 2022 is de gemeente Enschede samen met Alifa een meldpunt gestart voor advies bij hoge energiekosten. Dit meldpunt is bedoeld voor alle inwoners die door de stijgende gas- en elektriciteitsprijzen moeite hebben met het betalen van de energierekening.

Als je een melding doet, dan word je in contact gebracht met het Budget Advies Team van Alifa.
Je krijgt dan een budget adviesgesprek, en kijken ze goed naar jouw situatie. Aanvullend kun je ook een gesprek met een bespaarcoach krijgen. Die kijkt naar mogelijkheden om in huis te besparen op het energieverbruik. Zo onderzoeken ze samen met jou, of er manieren zijn om beter rond te komen met jouw inkomen.

Vanaf 3 januari kun je het meldpunt op de volgende manieren bereiken:

  • Mailen naar energie@alifa.nl (link stuurt een e-mail)
  • Bellen naar 053 - 200 56 80 (maandag tot en met donderdag van 10.00 tot 13.00 uur).
  • Via de chatfunctie op www.alifa.nl
  • Door binnen te lopen bij de Wijkwijzer. Kijk op www.enschede.nl/wijkwijzer voor de Wijkwijzer bij jouw in de buurt.

Ook kun je kijken op de site van het Energieloket Enschede.
Je vindt hier vele tips en hier kun je ook in contact komen met een energie- of wooncoach. Een energie- of wooncoach kan samen met jou kijken naar jouw energierekening. En je informatie geven over energiezuinige producten om te besparen op je energielasten.

Gemeente Losser
Huur je een woning in de gemeente Losser? Dan heb je in oktober een bon van Noordoost Twente Euro ontvangen. Met deze bon kan je tot en met 1 maart 2022 energiebesparende producten aanschaffen, zoals: ledverlichting, leidingisolatie, radiatorfolie, tochtstrip, standby schakelaars, deurdrangers, enzovoort. Heb je de bon niet ontvangen? Ga dan naar de website www.bonvannoordoosttwente.nl en vraag hem aan. Je kan de bon via de webshop van de website of via deelnemende bouwmarkten inleveren.

Gemeente Haaksbergen
Huur je een woning in de gemeente Haaksbergen? Dan kun je op de website www.sterinsamenduurzaam.nl terecht voor informatie en bespaaradviezen.

a a