Opbouw huurprijs

Om de woonlasten in deze tijd betaalbaar te houden, besliste de overheid om dit jaar de huren voor de sociale huurwoningen niet te verhogen. Je krijgt altijd vóór 1 mei een brief van ons met je nieuwe huurprijs.

De huuropbouw ziet er voor ieder adres net iets anders uit. In elke huuropbouw zie je de kale huurprijs. Woon je in een flatgebouw? Dan komen er bijna altijd servicekosten bij. Heb je een Thuis Plus Pakket? Dan zie je ook deze kosten terug in je huuropbouw.

Veel gevraagd over Opbouw huurprijs

Waarom wordt mijn voorschot aangepast?

Algemeen

We verhogen het voorschot om zoveel mogelijk te voorkomen dat je volgend jaar moet bij betalen. Door de extreme stijging van energieprijzen van 2022 (grote vraag naar gas en oorlog in Oekraïne) zal deze jaarafrekening extreem hoog uitvallen. Het saldo dat je dit jaar terug hebt gekregen, zal niet voldoende zijn om deze verhoging te compenseren.

Kan ik mijn voorschot weer laten verlagen?
Het voorschot kan verlaagd worden. Maar, we adviseren heel sterk om dat niet te doen. Als het voorschot wordt verlaagd, moet je volgend jaar een groot bedrag bijbetalen. Ons advies: verlaag het voorschot niet, maar neem contact op met de gemeente voor financiële ondersteuning. Meer informatie hierover vind je onder de vraag: wat doet de overheid aan de stijgende energieprijzen?

Vraag je ons toch om het voorschot te verlagen, dan kan dat tot een maximale verlaging van 10% van het verhoogde bedrag. Even een klein rekensommetje: hebben wij je voorschot met 50 euro verhoogd, dan kan je dat dus met maximaal 10% laten verlagen. In dit geval is 10 procent van 50 euro een bedrag van 5 euro. We verhogen je voorschot in dit geval dan niet met 50 euro, maar met 45 euro per maand.

Ben je het daar niet mee eens, dan mag je natuurlijk een bezwaar indienen bij de landelijke huurcommissie. Deze procedure duurt ongeveer 3 maanden en het kan je geld kosten.

Waar vind ik mijn huurspecificatie?

Algemeen

De huuropbouw of een huurspecificatie vind je in de jaarlijkse huurverhogingsbrief. Deze brief ontvang je altijd in het voorjaar. Vaak in de maand april. Ben je 'm kwijt en wil je toch graag je huurspecificatie zien? Neem even contact met ons op. Dan sturen wij je een kopietje. Of log in op jouw MijnDomijn account en kijk onder 'Mijn contracten', daar zie je precies hoe jouw huurprijs is opgebouwd.

Wat zijn warmtekosten en wanneer ontvang ik de afrekening hiervoor?

Algemeen

Heb jij in je huuropbouw het kopje "warmtekosten"? Dan is jouw woning aangesloten op het centrale ketelhuis. Dit ketelhuis zorgt voor de verwarming van alle appartementen in jouw gebouw.

Maandelijks betaal je een vast bedrag aan warmtekosten. Maar misschien verbruik jij wel meer óf juist minder dan waar je voor betaald hebt. Daarom geven de meters op jouw radiatoren precies weer wat jij verbruikt. 

Eén keer per jaar sturen we je een brief voor de afrekening van deze warmtekosten. Wij zijn wettelijk verplicht de afrekening van het jaar ervoor binnen één jaar naar je te sturen. We doen altijd ons best om de afrekening voor 1 juli naar je toe te sturen. Daarin lees je of je moet bij betalen óf dat je geld terugkrijgt.

Wat zijn servicekosten?

Algemeen

Woon je in een flatgebouw? Dan hoef je niet alle algemene ruimtes zelf te onderhouden. Veel daarvan regelen wij voor je. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak van de algemene ruimtes, de energie voor de lift, verlichting van de algemene ruimtes of het tuinonderhoud. Voor deze service betaal je servicekosten. De kosten die we maken verschillen natuurlijk per gebouw. Daarom zijn niet alle servicekosten gelijk. Benieuwd wat jij betaalt aan servicekosten? Je vindt het in je huuropbouw.

Bij de afrekening van de serivcekosten worden ook administratiekosten genoemd. Dit zijn natuurlijk niet alleen de kosten voor het maken van de brief. We zorgen er ook voor dat de verlichting in de trappenhallen, galerijen en bergingen brandt. Dat bijvoorbeeld de schoonmaak geregeld is en dat er in sommige gevallen een huismeester aanwezig is. De organisatie hiervan valt onder administratiekosten (dit is 5% van de kosten in de kolom 'uw aandeel' op de servicekostenbrief).

De huurcommissie heeft ook vastgesteld dat een verhuurder 5% administratiekosten mag rekenen over de bij de huurder in rekening gebrachte servicekosten.

 

a a