Servicekosten

Woon je in een flatgebouw? Dan hoef je niet alle algemene ruimtes zelf te onderhouden. Veel daarvan regelen wij voor je. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak van de algemene ruimtes, de energie voor de lift, verlichting van de algemene ruimtes of het tuinonderhoud. Voor deze service betaal je servicekosten. 

Veel gevraagd over Servicekosten

Wat zijn servicekosten?

Algemeen

Woon je in een flatgebouw? Dan hoef je niet alle algemene ruimtes zelf te onderhouden. Veel daarvan regelen wij voor je. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak van de algemene ruimtes, de energie voor de lift, verlichting van de algemene ruimtes of het tuinonderhoud. Voor deze service betaal je servicekosten. De kosten die we maken verschillen natuurlijk per gebouw. Daarom zijn niet alle servicekosten gelijk. Benieuwd wat jij betaalt aan servicekosten? Je vindt het in je huuropbouw.

Bij de afrekening van de serivcekosten worden ook administratiekosten genoemd. Dit zijn natuurlijk niet alleen de kosten voor het maken van de brief. We zorgen er ook voor dat de verlichting in de trappenhallen, galerijen en bergingen brandt. Dat bijvoorbeeld de schoonmaak geregeld is en dat er in sommige gevallen een huismeester aanwezig is. De organisatie hiervan valt onder administratiekosten (dit is 5% van de kosten in de kolom 'uw aandeel' op de servicekostenbrief).

De huurcommissie heeft ook vastgesteld dat een verhuurder 5% administratiekosten mag rekenen over de bij de huurder in rekening gebrachte servicekosten.

Kan ik een betalingsregeling krijgen voor het betalen van mijn afrekening servicekosten?

Algemeen

Lukt het niet om de service kosten in één keer af te rekenen? Neem dan even contact met ons op via 053 - 209 2 209. Dan kijken we samen naar een oplossing. 

Wanneer krijg ik de brief "afrekening servicekosten"?

Algemeen

Deze brief krijg je ieder jaar vóór 1 juli. Woon je in een VvE-complex? Dan kan het zijn dat je de brief iets later krijgt. We moeten namelijk eerst de algemene ledenvergadering afwachten.

Waarom vallen mijn servicekosten over 2022 hoger uit dan vorige jaren?

Algemeen

Domijn heeft een variabel contract met de energieleverancier. Dat betekent dat de prijs die we voor energie betalen elke maand berekend wordt volgens de marktprijzen van dat moment. Het grote voordeel hiervan is dat wanneer de energieprijzen dalen, we hier direct van meegenieten. Maar in de markt van nu is dit een nadeel. We kunnen helaas niets anders dan meebewegen met de onvoorspelbare markt.

Ook de schoonmaakkosten zijn duurder geworden. Dit komt omdat de kosten van stroom, benzineprijzen en gas hoger uitvallen. 

Dit zorgt er samen voor dat jouw servicekosten hoger uitvallen dan voorgaande jaren. 

Mijn voorschot is vorig jaar aangepast. Nu moet ik toch bij betalen. Hoe komt dit?

Algemeen

We passen jouw voorschot aan op basis van de gemaakte afrekening. In 2022 hebben we de voorschotten al verhoogd. Omdat we zagen aankomen dat de energieprijzen flink gingen stijgen. 

Het kan zijn dat deze verhoging achteraf gezien toch nog niet hoog genoeg was. Daarom moet je nu toch nog bijbetalen en moeten we jouw voorschot voor 2023 verder verhogen. 

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de afrekening van de servicekosten?

Algemeen

Ben je het niet eens met de afrekening van de servicekosten? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Dit kan per brief of e-mail. Je kan tot 2,5 jaar na de afrekening bezwaar indienen. We gaan er natuurlijk van uit dat we er samen uitkomen. Lukt dat niet? Dan kun je contact opnemen met de huurcommissie

Huur je een woning boven de sociale huurgrens? Dan kun je eerst bezwaar bij ons indienen. Komen we er samen niet uit? Dan kun je bezwaar indienen bij de rechtbank. 

Wat zijn administratiekosten?

Algemeen

Om de servicekosten goed te verwerken moeten wij een hoop dingen doen. Denk dan aan het berekenen van de servicekosten, brieven aanmaken en de goede voorschotbedragen in onze systemen vermelden. De kosten die wij hiervoor maken zijn de administratiekosten. Hiervoor is wettelijk een percentage afgesproken dat mag worden doorberekend. Dit is 5% van de totale kosten. De totale kosten vind je in de tabel in de brief die we je hebben gestuurd voor de afrekening van de servicekosten.