Servicekosten

Woon je in een flatgebouw? Dan hoef je niet alle algemene ruimtes zelf te onderhouden. Veel daarvan regelen wij voor je. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak van de algemene ruimtes, de energie voor de lift, verlichting van de algemene ruimtes of het tuinonderhoud. Voor deze service betaal je servicekosten. 

Veel gevraagd over Servicekosten

Wat zijn servicekosten?

Algemeen

Woon je in een flatgebouw? Dan hoef je niet alle algemene ruimtes zelf te onderhouden. Veel daarvan regelen wij voor je. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak van de algemene ruimtes, de energie voor de lift, verlichting van de algemene ruimtes of het tuinonderhoud. Voor deze service betaal je servicekosten. De kosten die we maken verschillen natuurlijk per gebouw. Daarom zijn niet alle servicekosten gelijk. Benieuwd wat jij betaalt aan servicekosten? Je vindt het in je huuropbouw.

Bij de afrekening van de serivcekosten worden ook administratiekosten genoemd. Dit zijn natuurlijk niet alleen de kosten voor het maken van de brief. We zorgen er ook voor dat de verlichting in de trappenhallen, galerijen en bergingen brandt. Dat bijvoorbeeld de schoonmaak geregeld is en dat er in sommige gevallen een huismeester aanwezig is. De organisatie hiervan valt onder administratiekosten (dit is 5% van de kosten in de kolom 'uw aandeel' op de servicekostenbrief).

De huurcommissie heeft ook vastgesteld dat een verhuurder 5% administratiekosten mag rekenen over de bij de huurder in rekening gebrachte servicekosten.

 

Kan ik een betalingsregeling krijgen voor het betalen van mijn afrekening servicekosten?

Algemeen

Lukt het niet om de service kosten in één keer af te rekenen? Neem dan even contact met ons op via 053 - 209 2 209. Dan kijken we samen naar een oplossing. 

Wanneer krijg ik de brief "afrekening servicekosten"?

Algemeen

Deze brief krijg je ieder jaar vóór 1 juli. Woon je in een VvE-complex? Dan kan het zijn dat je de brief iets later krijgt. We moeten namelijk eerst de algemene ledenvergadering afwachten.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de afrekening?

Algemeen

Ben je het niet eens met de afrekening van de servicekosten? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Dit kan per brief of e-mail. Je kan tot 2,5 jaar na de afrekening bezwaar indienen. We gaan er natuurlijk van uit dat we er samen uitkomen. Lukt dat niet? Dan kun je contact opnemen met de huurcommissie

Huur je een woning boven de sociale huurgrens? Dan kun je eerst bezwaar bij ons indienen. Komen we er samen niet uit? Dan kun je bezwaar indienen bij de rechtbank. 

Wat zijn administratiekosten?

Algemeen

Om de servicekosten goed te verwerken moeten wij een hoop dingen doen. Denk dan aan het berekenen van de servicekosten, brieven aanmaken en de goede voorschotbedragen in onze systemen vermelden. De kosten die wij hiervoor maken zijn de administratiekosten. Hiervoor is wettelijk een percentage afgesproken dat mag worden doorberekend. Dit is 5% van de totale kosten. De totale kosten vind je in de tabel in de brief die we je hebben gestuurd voor de afrekening van de servicekosten.

Waarom wordt mijn voorschot aangepast?

Algemeen

We verhogen het voorschot om zoveel mogelijk te voorkomen dat je volgend jaar moet bij betalen. Door de extreme stijging van energieprijzen van 2022 (grote vraag naar gas en oorlog in Oekraïne) zal deze jaarafrekening extreem hoog uitvallen. Het saldo dat je dit jaar terug hebt gekregen, zal niet voldoende zijn om deze verhoging te compenseren.

Kan ik mijn voorschot weer laten verlagen?
Het voorschot kan verlaagd worden. Maar, we adviseren heel sterk om dat niet te doen. Als het voorschot wordt verlaagd, moet je volgend jaar een groot bedrag bijbetalen. Ons advies: verlaag het voorschot niet, maar neem contact op met de gemeente voor financiële ondersteuning. Meer informatie hierover vind je onder de vraag: wat doet de overheid aan de stijgende energieprijzen?

Vraag je ons toch om het voorschot te verlagen, dan kan dat tot een maximale verlaging van 10% van het verhoogde bedrag. Even een klein rekensommetje: hebben wij je voorschot met 50 euro verhoogd, dan kan je dat dus met maximaal 10% laten verlagen. In dit geval is 10 procent van 50 euro een bedrag van 5 euro. We verhogen je voorschot in dit geval dan niet met 50 euro, maar met 45 euro per maand.

Ben je het daar niet mee eens, dan mag je natuurlijk een bezwaar indienen bij de landelijke huurcommissie. Deze procedure duurt ongeveer 3 maanden en het kan je geld kosten.

Volgens de afrekening moet ik bijbetalen. Waarom is dat?

Algemeen

Je betaalt maandelijks een voorschot voor de servicekosten. Het kan voorkomen dat je minder hebt voorgeschoten dan de kosten die zijn gemaakt. Is dat bij jou ook zo? Dan moet je bijbetalen.

a a