Servicekosten

Woon je in een flatgebouw? Dan hoef je niet alle algemene ruimtes zelf te onderhouden. Veel daarvan regelen wij voor je. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak van de algemene ruimtes, de energie voor de lift, verlichting van de algemene ruimtes of het tuinonderhoud. Voor deze service betaal je servicekosten. 

Veel gevraagd over Servicekosten

Wat zijn servicekosten?

Woon je in een flatgebouw? Dan hoef je niet alle algemene ruimtes zelf te onderhouden. Veel daarvan regelen wij voor je. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak van de algemene ruimtes, de energie voor de lift, verlichting van de algemene ruimtes of het tuinonderhoud. Voor deze service betaal je servicekosten. De kosten die we maken verschillen natuurlijk per gebouw. Daarom zijn niet alle servicekosten gelijk. Benieuwd wat jij betaalt aan servicekosten? Je vindt het in je huuropbouw. 

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de afrekening?

Ben je het niet eens met de afrekening van de servicekosten? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Dit kan per brief of e-mail. Je kan tot 2,5 jaar na de afrekening bezwaar indienen. We gaan er natuurlijk van uit dat we er samen uitkomen. Lukt dat niet? Dan kun je contact opnemen met de huurcommissie

Huur je een woning boven de sociale huurgrens? Dan kun je eerst bezwaar bij ons indienen. Komen we er samen niet uit? Dan kun je bezwaar indienen bij de rechtbank. 

Kan ik een betalingsregeling krijgen voor het betalen van mijn afrekening servicekosten?

Lukt het niet om de service kosten in één keer af te rekenen? Neem dan even contact met ons op via 0900 - 335 0 335. Dan kijken we samen naar een oplossing. 

Wat zijn administratiekosten?

Om de servicekosten goed te verwerken moeten wij een hoop dingen doen. Denk dan aan het berekenen van de servicekosten, brieven aanmaken en de goede voorschotbedragen in onze systemen vermelden. De kosten die wij hiervoor maken zijn de administratiekosten. Hiervoor is wettelijk een percentage afgesproken dat mag worden doorberekend. Dit is 5% van de totale kosten. De totale kosten vind je in de tabel in de brief die we je hebben gestuurd voor de afrekening van de servicekosten.

Wanneer krijg ik de brief "afrekening servicekosten"?

Deze brief krijg je ieder jaar vóór 1 juli. Woon je in een VvE-complex? Dan kan het zijn dat je de brief iets later krijgt. We moeten namelijk eerst de algemene ledenvergadering afwachten.

Volgens de afrekening moet ik bijbetalen. Waarom is dat?

Je betaalt maandelijks een voorschot voor de servicekosten. Het kan voorkomen dat je minder hebt voorgeschoten dan de kosten die zijn gemaakt. Is dat bij jou ook zo? Dan moet je bijbetalen.

Waarom wordt mijn voorschot aangepast?

Staat er in de huurverhogingsbrief van 2020 dat je voorschot voor de servicekosten is aangepast? Dat kan een aantal redenen hebben. Vaak is dat omdat uit de afrekening blijkt dat je moet bijbetalen. Dan wordt dus ook je voorschot aangepast. 

Een andere reden is dat als je nu een laag bedrag moet bijbetalen we er voor kiezen om je voorschot aan te passen. Dit doen we om te voorkomen dat je volgend jaar (een groot bedrag) moet bijbetalen. Wel zo handig, toch?

a a