Servicekosten

Woon je in een flatgebouw? Dan hoef je niet alle algemene ruimtes zelf te onderhouden. Veel daarvan regelen wij voor je. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak van de algemene ruimtes, de energie voor de lift, verlichting van de algemene ruimtes of het tuinonderhoud. Voor deze service betaal je servicekosten. 

Veel gevraagd over Servicekosten

Waarom zijn mijn servicekosten een stuk hoger?

Algemeen

De servicekosten zijn bijvoorbeeld gestegen omdat het schoonmaken van gebouwen duurder werd. Dit komt onder andere door hogere lonen.

Daarnaast stegen ook de netwerkkosten voor stroom in 2024 met meer dan 20%. In sommige gevallen zelfs met 40%. En ook in 2025 verhogen de energieleveranciers de netwerkkosten met 11%. Dit heeft te maken met investeringen die nodig zijn om het elektriciteitsnet te verbeteren.

Kan ik een betalingsregeling krijgen voor het betalen van mijn afrekening servicekosten?

Algemeen

Lukt het niet om de service kosten in één keer af te rekenen? Neem dan even contact met ons op via 053 - 209 2 209. Dan kijken we samen naar een oplossing. 

Wanneer krijg ik de brief "afrekening servicekosten"?

Algemeen

Deze brief krijg je ieder jaar vóór 1 juli. Woon je in een VvE-complex? Dan kan het zijn dat je de brief iets later krijgt. We moeten namelijk eerst de algemene ledenvergadering afwachten.

Mijn voorschot is vorig jaar aangepast. Nu moet ik toch bij betalen. Hoe komt dit?

Algemeen

Bij het berekenen van het voorschot houden we zoveel mogelijk rekening met de verwachte kosten. Dit lukt niet altijd. Daardoor kan het gebeuren dat je toch moet bijbetalen. In april krijg je bericht over de huurverhoging. In die brief staat het nieuwe huurbedrag en ook het nieuwe voorschotbedrag.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de afrekening van de servicekosten?

Algemeen

Ben je het niet eens met de afrekening van de servicekosten? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Dit kan per brief of e-mail. Je kan tot 2,5 jaar na de afrekening bezwaar indienen. We gaan er natuurlijk van uit dat we er samen uitkomen. Lukt dat niet? Dan kun je contact opnemen met de huurcommissie

Huur je een woning boven de sociale huurgrens? Dan kun je eerst bezwaar bij ons indienen. Komen we er samen niet uit? Dan kun je bezwaar indienen bij de rechtbank. 

Wat zijn administratiekosten?

Algemeen

Om de servicekosten goed te verwerken moeten wij een hoop dingen doen. Denk dan aan het berekenen van de servicekosten, brieven aanmaken en de goede voorschotbedragen in onze systemen vermelden. En ook het organiseren van alle werkzaamheden, zoals schoonmaak van de ruimtes, kost geld. Dat valt allemaal onder de administratiekosten De huurcommissie bepaalt dat die maximaal 5% zijn van de totale servicekosten.. Dit is wettelijk vastgelegd. De totale kosten vind je in de tabel in de brief die je krijgt voor de afrekening van de servicekosten.